מערכת טובה ויעילה לניהול שרשרת האספקה, יכולה לחסוך לארגון כספים רבים ולתרום לכושר התחרותיות של העסק מול מתחרים. מערכת ניהול לוגיסטי טובה חוסכת לא רק בכוח אדם ובחומרי גלם, אלא גם בשטחי אחסון ובדמי שכירות לאורך שנים.
המילה לוגיסטיקה מצריכה היערכות לוגיסטית בפני עצמה. כובעים רבים ותחומי אחריות מגוונים מגולמים בניהול לוגיסטי. בעקרון, ניהול לוגיסטי הוא תהליך תכנון, יישום ובקרה המתייחס לזרימה ואחסנה (אפקטיבית ויעילה) של מוצרים, שירותים ומידע רלוונטי, מנקודת המוצא ועד לנקודת הצריכה, כל זאת במגמה לספק את דרישות הצרכנים".
נשמע הגיוני, אבל לא תמיד מדובר במשימה פשוטה עבור ארגונים ועסקים. ניהול לוגיסטי כולל בין היתר ניהול מלאי, ניהול מערך המחסנים, ניהול הרכש, ניהול כוח אדם, ניהול מערכת הזמנות וניהול מערכת אספקה ושינוע היא משימה מורכבת לארגונים רבים העלולה להבדיל בין עסק מרוויח לעסק כושל.
לא תמיד צריך למכור יותר כדי להרוויח יותר
לפעמים עסק לא צריך למכור יותר, אלא רק להתייעל יותר בהיבט של ניהול לוגיסטי ולהרוויח יותר כסף. ניהול שרשרת האספקה הינו משמעותי מאוד להתנהלות הרווחית של העסק, כי גם אם התאמצת מאוד והשקעת אינספור מאמצים בשיווק ובמכירה, כעת עלייך לבצע את שלב האספקה ולעשות זאת מבלי טעויות ומבלי לחרוג מלוח הזמנים שנקבע לאספקה. אני נפגש עם עסקים רבים שבפירוש 'שורפים כסף' בשל ניהול לוגיסטי שגוי.
כיצד תדע אם העסק מתנהל בצורה שגויה מבחינה לוגיסטית?
אם יש לך לקוחות שמתלוננים שהאספקה לא מגיעה בזמן (אלא מוקדם מדי או מאוחר מדי), אם הוצאות התפעול בעסק הן גבוהות מהנדרש, כנראה שיש מה לעשות ולשפר בעסק מבחינת ניהול לוגיסטי.
ישנם מדדים לוגיסטיים בינלאומיים שלאורם אפשר לבחון את התנהלות העסק. מדדים אלה כוללים קריטריונים כמו אמינות מלאי, עמידה בזמני אספקה, דיוק אספקות, זמינות פריטים, טיפול בהזמנות דחופות, עומק מלאי, החזרות ומחזור גלגול מלאי.
מערכות ניהול מתקדמות, כדוגמת זו של איזיריץ', מציעות יתרון כפול: יעוץ לוגיסטי של מומחה בתחום, שיוכל לעזור לבחון את העסק בהתאם למדדים אובייקטיבים ולשפר את תהליכי העבודה. על בסיס הניתוח הזה מגיע היתרון השני: התאמת מערכת ניהול שתתאים לעסק כמו כפפה ליד.
כמה שאלות לוגיסטיות שחייבות להישאל
ישנן שאלות חשובות שמערכת ניהול לוגיסטי טובה יכולה לענות עליהן לאחר ניתוח הנתונים. כמו לדוגמה: האם להשתמש בשירותי הפצה חיצוניים או להקים מערך הפצה פנימי? האם ליקוט המוצרים במחסן אפקטיבי או שסידור אחר של המחסן יכול לחסוך זמן עבודה משמעותי. האם לעבוד עם מלגזת צריח או עם רכב חילופי אחר? בחינה של שאלות אלו והתאמה של נהלי העבודה לצרכי הארגון יכולים לעסק להתייעל משמעותית ולהתאים לעסק את התוכנה התפורה במיוחד לצרכים שלו.
מערכות ניהול – מה חדש על המדף?
ישנן תוכנות ניהול המצויות בשוק כתוכנות מדף אולם הן לא בהכרח מתאימות לצרכים האמיתיים של הארגון ולא בהכרח עוזרות לו לנהל את הלוגיסטיקה בצורה טובה יותר, יעילה יותר ורווחית יותר.
המטרה של כל תוכנה לניהול היא לערוך אופטימיזציה של כל שרשרת האספקה והמלאי ולשפר את השירות ללקוח ואת זאת היא יכולה לעשות היטב אף ורק אם היא מותאמת בצורה מיטבית לארגון, לסוג המוצר שהוא מוכר, לסוג הפרויקטים בהם הוא מתעסק, לניהול המלאי האישי שלו ולדרך האספקה שלו ולרמת השירות שהוא מעניק ללקוח.
לסיכומו של עניין נאמר שפריצת הדרך האמיתית של כל עסק שמוכר מוצרים ומחזיק מלאי, אמנם תלויה בשיווק המוצר, בקמפיין הפרסומי או במכירות בפועל, אך במידה רבה גם בניהול לוגיסטי מצוין.